الفَقرُ سَوادُ الوَجهِ فی الدّارَینِ .
فقر ، (مایه) سیه رویى در هر دو جهان است .
عوالی اللآلی : 1 / 40 / 41 منتخب میزان الحکمة : 448و فرمودند(صلى الله علیه و آله و سلّم) :
اللّهُمّ إنّی أعوذُ بکَ مِن الکُفرِ والفَقرِ ، فقالَ رجُلٌ : أیَعدِلانِ ؟ قالَ : نَعَم .
بار خدایا ! من از کفر و فقر به تو پناه می برم. مردى عرض کرد: آیا این دو با هم برابرند ؟ فرمود : آرى .
کنز العمّال : 16687 منتخب میزان الحکمة : 448
أعوذ بک من الفقر
الفقر فخری و به أفتخر على سائر الأنبیاء
این دو سخن را این گونه جمع کردهاند: فقرى که از آن به خدا پناه برده است، فقر و نیازمندى به مردم است که نداشتن به اندازه کفاف است؛ و فقرى که به آن افتخار کرده است، فقر و نیازمندى به درگاه خداوند متعال است. و همین سبب فخر کردن ایشان بر پیامبران بوده است، با اینکه آنان نیز در این امر با آن حضرت شریکند، لیکن چون مقام توحید ایشان و پیوستگیشان به حضرت الوهیّت و انقطاع کامل ایشان از همه مخلوقات و توجّه کامل به خداوند، به درجهاى بوده است که هیچ کس چنان درجهاى نداشته است، پس این فقر و نیازمندى به خداوند، از پیامبران بزرگوار دیگر، کاملتر و تمامتر بوده است.(کتاب الحیاة، استاد حکیمی)
فکر میکنم با این توضیحی که از کتاب استاد حکیمی آوردم واضح شد که در این دو روایت فقر به دو معنا اومده.
در ضمن بهتره شما که از حدیث شناسی و رجال و درایه آگاهی ندارین اینقدر بی درنگ تهمت نزنید و روایات رو جعلی خطاب نکنید چون همین روایتی که شما اتهام خرافی بودن بهش زدید جزء روایات صحیح و معروفی است که به شکل متعدد روایت شده... سعی کنید تا وقتی معنای چیزی رو درست نفهمیدید زود قضاوت نکنید که خدای ناکرده دچار سوء رفتار علمی نشید.
در مورد همین حدیث آیت الله جوادی آملی هم سخنانی دارند که چون آدرس مکتوبش رو ندارم و سخنرانی شو شنیدم نمیتونم آدرس دقیقی بدم تا شما هم استفاده کنید
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ وَ غَیْرِهِ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ الصَّیْرَفِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ نُعِیَتْ إِلَى النَّبِیِّ ص نَفْسُهُ وَ هُوَ صَحِیحٌ لَیْسَ بِهِ وَجَعٌ قَالَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ- قَالَ فَنَادَى ص الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ أَمَرَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارَ بِالسِّلَاحِ وَ اجْتَمَعَ النَّاسُ فَصَعِدَ النَّبِیُّ ص الْمِنْبَرَ فَنَعَى إِلَیْهِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ أُذَکِّرُ اللَّهَ الْوَالِیَ مِنْ بَعْدِی عَلَى أُمَّتِی أَلَّا یَرْحَمُ عَلَى جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِینَ فَأَجَلَّ کَبِیرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِیفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ یُضِرَّ بِهِمْ فَیُذِلَّهُمْ وَ لَمْ یُفْقِرْهُمْ فَیُکْفِرَهُمْ وَ لَمْ یُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَیَأْکُلَ قَوِیُّهُمْ ضَعِیفَهُمْ وَ لَمْ یَخْبِزْهُمْ فِی بُعُوثِهِمْ فَیَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِی ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ کَلَامٍ تَکَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى مِنْبَرِهِ.
البته ظاهرا سند روایت ضعیف است
چون عبدالرحمن بن حماد غالی است
و حنان بن سدیر نیز از واقفیه است
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً وَ کَادَ الْحَسَدُ أَنْ یَغْلِبَ الْقَدَرَ
الکافی؛ ج2 ؛ ص307
مرحوم مجلسى براى جمله اول سه قول از خود و غزالى و راوندى نقل میکند، ولى چنان که در آخر میگوید برگشت هر سه قول بیک چیز است و خلاصه آن اقوال اینست که:
مقصود از فقر نیازمندى و احتیاج بمردم و عدم اعتماد و توجه بخالق است، چنین فقیرى بخدا نسبت بىعدالتى دهد و بسا مرتکب دزدى و خیانت و کمک بظلمه و راهزنى و آدمکشى گردد، و این اعمال نزدیک بکفر است.
سلام
خیلی وقت بود این مطلب ذهنمو مشغول کرده بود و این حدیث و اینکه یه عده برا اشتباهات ناشی از فقر تقریبیشون به این حدیث پناه میبردن
منم همش به این فکر میکردم که چرا پیامبر(ص) باید درباره فقر همچین حرفی زده باشن در حالی که خودشون و امامانمون همیشه در فقر بودن یا خیلی از بزرگان دین و دانشمندان و علما و...
تا اینکه به مطلب شما برخوردم
واقعا خوشحال شدم که برای اولین بار نگاه متفاوتی به این حدیث دیدم
خدا قوت
ای کاش دوباره و بیشتر هم در این رابطه مطلب بزارید استفاده کنیم
و اینکه این همه از افراد اومدن و نقد که نه "حمله" کردن به نظرتون احتمال زیاد به خاطر اینه که مجوز اشتباه کردنشون به خاطر بی پولی رو ازشون گرفتید طبیعیه که مقاومت کنن
بازم خدا قوت منتظر مطالب بیشترم
با مطلب""علامه جوادی آملی و فلسفه سکولار!
(نقد مقاله سایت به اصطلاح دارالصادق)""
در خدمتیم.
ما را از نظرهایتان محروم نفرمایید.
التماس دعا