حجره

گاه نوشت های یک طلبه

حجره

گاه نوشت های یک طلبه

مشخصات بلاگ

در این زمانه ی دلگیر این دل گیر نگاه توست...

چند صباحی است مفتخرم به همراه تو شدن
چندی است بی تو احساس پوچی میکنم
چون تمام هست و نیستم تویی

زندگی ام با امید سرباز شدن و دلهره سربار شدن پر از تلاطم شده
روزها مشغول کتاب ام و شب ها مشغول دفتر...!

نمیگویم طلبه شدن آرزوی کودکی ام بود اما آرزوی جوانی ام شد...
یادت باشد به یادم بیاوری طلبگی وظیفه است

آخرین نظرات


عریانی­ ات را شرم نیست

چه باکــــ !!

مرا که حیا هست...

چشم فرو بَستَنَم نَفس کُش­ تر از گشودن است

آشفتگی ­ام از لبخند توست

که برای دیگران ارزان است

اما گمان مَبَر تشنه­ ام و فغان از تشنگی می­زنم

آن هم تشنه ­ی چون تویی که محل احتمال است وجودت


به خود مَبال

که ارزانی­ ات، ارزانی خودت

زنهار که اندیشه ­ات عریان شود

و برای من همیشه کاغذ دوا و قلم درمان بوده است


92/7/14

  • مهدی شوقی

نظرات  (۱۰)

 برادر گرامی سلام علیکم
با مقاله مهم"تمثیل آینه و شخص ناظر در آن در بیان تجربه وحدت وجود1" در خدمتیم.
ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا                 
سلام...
فقط باید به خدا پناه برد.... راستش من چندوقتیه به هیچکس کاری ندارم دیگه چون به سرم میاد هرکس رو منع کنم!
پاسخ:
سلام
«أستعین به و أتوکل الیه...»

شاید اینطور مطلق درست نباشه که بگیم :«من به هیچکس کاری ندارم» پس امر به معروف رو تعطیل کردین؟!!
امام صادق(ع)میفرمایند: بهترین دوستان من کسی است که عیوب مرا به من هدیه کند ؛ پس شما هم این هدیه هارو از نزدیکان و دوستان تون دریغ نکنین...
ان علیا (ع) ملک مافوق الارض وماتحتها فعرضت له سحابتان احداهما السهله والاخری الذلول


ان الله تعالی خلقنا من نور عظیمته وصنعنا برحمه وخلق ارواحکم منا فنحن نحن الیکم وانتم تحنون الینا


الصلاح: ضد الفساد و هما مختصمان فی اکثر الاستعمال باالفعال وقوبل فی القران تاره بالفساد وتاره بالسیئه
لطفا ترجمه بفرمائید اقای شوقی با تشکر
پاسخ:
1. اول لازمه بگم که این حدیث رو در منابع شیعی جستجو کردم، نتیجه  این شد که کلمه سهله در این حدیث وجودد ندارد بلکه به جای آن الصَّعبَة وجود داشت.
ترجمه: به تحقیق امام علی علیه السلام مالک(پادشاه) هر آن چیزی است که بر روی زمین و در زیر آن است و به او دو ابر عرضه شد که اولی شان صعبة است و دیگری ذلول است. (در مورد وجه نام گذاری این دو ابر مطلبی پیدا نکردم)

2.ترجمه: داوند بزرگ ما(اهل یبت) را از نور عظمت خویش آفریده و به رحمت خود سرشته است و ارواح شما را از ما آفریده ، پس ما به شما علاقه داریم و شما نیز به ما علاقه دارید.

3. ترجمه: صلاح نقطه مقابل فساد است و بیشترین کاربرد صلاح و فساد در افعال و کارهاست ، در قرآن واژه صلاح گاهی در مقابل فساد و زمانی در مقابل زشتی و بی می آید.

شماره یک و دو احادیثی از کتاب بحارالانوار بودند و شماره سه از مفردات راغب بود.


خواهش میکنم ، اگر امری بود بازهم در خدمتم.
یاعلی

باتشکر فراوان  یک زحمت دیگه
الصلاح ضدالفساد وهما مختصان فی اکثر الاستعمال باالفعال وقوبل فی القران تاره بالفساد وتاره بالسیئه و فی مواضع کثیره والصلح یختص بازاله النفار بین الناس  -
ای المفسد یضاد الله فی فعله فانه یفسد والله تعالی  یتحری فی جمیع افعاله الصلاح فهو اذا لا یصلح عمله . شرمنده نفرمائید منبع را پیدا کنید لازم نیست
پاسخ:

متنی که شما گذاشتید کمی ناقص بود ، این کل متن کتاب راغب اصفهانی در ذیل ماده صلح هست با ترجمه اش:

صلح‏

الصَّلَاحُ‏: ضدّ الفساد، و هما مختصّان فی أکثر الاستعمال بالأفعال، و قوبل فی القرآن تارة بالفساد، و تارة بالسّیّئة. قال تعالى: خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً [التوبة/ 102]، وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها* [الأعراف/ 56]، وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏* [البقرة/ 82]، فی مواضع کثیرة. و الصُّلْحُ‏ یختصّ بإزالة النّفار بین الناس، یقال منه: ریّا العظام فخمة المخدّم‏

اصْطَلَحُوا و تَصَالَحُوا، قال: أَنْ‏ یُصْلِحا بَیْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ‏ خَیْرٌ [النساء/ 128]، وَ إِنْ‏ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا [النساء/ 129]، فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما* [الحجرات/ 9]، فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ‏ [الحجرات/ 10]، و إِصْلَاحُ‏ اللّهِ تعالى الإنسانَ یکون تارة بخلقه إیّاه صَالِحاً، و تارة بإزالة ما فیه من فساد بعد وجوده، و تارة یکون بالحکم له‏ بِالصَّلَاحِ‏. قال تعالى:

وَ أَصْلَحَ‏ بالَهُمْ‏ [محمد/ 2]، یُصْلِحْ‏ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ‏ [الأحزاب/ 71]، وَ أَصْلِحْ‏ لِی فِی ذُرِّیَّتِی‏ [الأحقاف/ 15]، إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ‏ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ‏ [یونس/ 81]، أی: المفسد یضادّ اللّه فی فعله، فإنّه یفسد و اللّه تعالى یتحرّى فی جمیع أفعاله‏ الصَّلَاحَ‏، فهو إذا لا یُصْلِحُ عملَه، و صَالِحٌ‏: اسم للنّبیّ علیه السلام. قال تعالى: یا صالِحُ‏ قَدْ کُنْتَ فِینا مَرْجُوًّا [هود/ 62].

ترجمه صلح‏:

الصَّلَاح‏ نقطه مقابل فساد و تباهى است و بیشتر کاربردشان در افعال و کارهاست. در قرآن واژه- صَلَاح‏- گاهى در مقابل فساد و زمانى در مقابل زشتى و بدى آمده است.

در آیات: (خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً- 102/ توبه) (عمل صالح در برابر عمل ناصالح قرار گرفته یعنى آنها را با هم درآمیختند). (وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها- 56/ اعراف) (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏- 82/ بقره).

صُلْح‏- در موارد زیادى مخصوص از بین رفتن نفرت و کینه از میان مردم است.

گفته مى‏شود- اصْطَلَحُوا و تَصَالَحُوا: صلح کردند و کینه‏شان از میان رفت. در آیات:

(أَنْ‏ یُصْلِحا بَیْنَهُما صُلْحاً- 128/ نساء) (وَ الصُّلْحُ‏ خَیْرٌ- 128/ نساء) (وَ إِنْ‏ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا- 129/ نساء) (فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما- 9/ حجرات) (فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ‏- 10/ حجرات)

گاهى اصلاح نمودن خداى تعالى انسان را از نظر شایسته آفریدن اوست و گاهى به از بین بردن فساد و تباهى از او بعد از آفرینش، و زمانى اصلاح از سوى خدا براى انسان به حکم و دستورى است که براى اصلاح او داده است و آیات:

(وَ أَصْلَحَ‏ بالَهُمْ‏- 2/ محمّد) (یُصْلِحْ‏ لَکُمْ أَعْمالَکُمْ‏- 71/ حجرات) (وَ أَصْلِحْ‏ لِی فِی ذُرِّیَّتِی‏- 15/ احقاف) (إِنَّ اللَّهَ لا یُصْلِحُ‏ عَمَلَ الْمُفْسِدِینَ‏- 81/ یونس) یعنى: تبهکاران و فسادانگیزان که در کارشان با خداى ضدّیت و مخالفت مى‏کنند. زیرا آنها فساد مى‏کنند و خداى تعالى در تمام افعالش قصد صلاح دارد پس بناچار عمل آنها را اصلاح نمى‏کند.

صَالِح‏- اسمى است براى پیامبرى علیه السّلام.

گفت: (یا صالِحُ‏ قَدْ کُنْتَ فِینا مَرْجُوًّا- 62/ هود) (قوم بت پرست صالح به او گفتند، اى صالح ما نسبت به تو امیدها داشتیم).

 

با سلام مجدد
دو حدیث  ارسالی 28 بهمن از کتاب الختصاص شیخ مفید  ( بخش در مناقب امیر المومنین است)
پاسخ:
سلام
بله ، همین طوره ، چون مرحوم مجلسی در بحار الانوار آدرس الاختصاص رو داده و خودش از اونجا نقل کرده...
برادر گرامی سلام علیکم
با مطلب:
((تمثیل آینه و شخص ناظر در آن در بیان تجربه وحدت وجود2))
در خدمتیم.
ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا
  • عبد الزهرا
  • با سلام و خسته نباشید
    ما هم بروزیم با دو مطلب
    +او منتظر است که ما برگردیم
    +اگه روضه برپاست کــــــرم بــــی بی زهراست
    ****منتظر نظرات خوب شما *****
    اگه مایل هستید یکی از نوسنده های یا طراح های  وبلاگ ما شوید خبر دهید ما که مشتاقیم
    باتشکر اجرکم عند الله

    سلام دوست گرامی
    با مطالب جالب و فرهنگی مذهبی پذیرای شما هستم.
    خوشحال میشوم به من سر بزنید و نظرات خود را اعلام کنید.
    www.ghasedoon.blog.ir
    یا علی، از طرف قـــاصدون


    با سلام :  بغیر ازشبهات معروف وارد بر نهج البلاغه مثل نسبت نهج البلاغه به شریف رضی یا شریف مرتضی یا طولانی بودن غیر مرسوم خطبه ها وناهه ها وخبر های غیبی امام علی (ع) یا دفاع نکردن امام (ع) از حق غصب شده شا ن آیا شما شبهه  دیگری در نظر دارید که مخالفان در مورد آن سخن گفته اند. با تشکر از حوصله جنابعالی
    پاسخ:
    سلام
    فعلاً چیزی یادم نیست ، اون چیزی که از کلاس شبهات نهج البلاغه یادمه این بود که بیشترین مانور مخالفین روی بحث سند نهج البلاغه هستش
    و برخی عباراتی که برای برخی قابل هضم نبوده ، مثل دو یا سه جمله ای که میشه گفت انتقاد به جنس مؤنث هستش...(که البته پاسخ اجمالی اش اینه که اون جملات حضرت در مورد یکی از مسببین جنگ جمل هستش)
    باید دنبال فیش نویسی هام بگردم شاید چیز جدید پیدا کردم ، ؛ خبرتون میکنم...ان شاءالله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی